8.3.12

Fluent in tagalog in less than one year



Ja, nu finns det ju inte tre jordglobar utan bara en men ibland sägs det ju att Asien är som en helt annan värld. Jag tänkte nu ta ett steg in i denna värld genom att lära mig ett asiatiskt språk och det är inte japanska och inte heller mandarin utan, surprise surprise, tagalog! Många frågar sig nog nu: Tagalog, vad är det för språk? Jo, det är ett av språken som talas på Filippinerna. Enligt wikipedia har ca 22 miljoner (eller 25% av den filippinska befolkningen) språket som modersmål och ytterligare 50 miljoner talar det.

Målet är att jag ska lära mig själv på plats här i Stockholm genom alla sorters material jag kan komma åt: internet, böcker, ljudböcker, youtube, filmer... Och fort ska det gå, om mindre än ett år ska jag vara flytande. Möjligt? Det återstår att se.

No comments:

Post a Comment